Food | Een maand geen vlees eten, is het gelukt?

zondag 26 maart 2017


Door Anne - De afgelopen maand probeerde ik geen vlees te eten. Daar had ik vijf goede redenen voor, waaronder dat ik langer kon douchen. In deze blog vertel ik hoe het is gegaan.

Ten eerste: Het is niet helemaal gelukt. Ik heb stiekem een broodje kroket gegeten na een boswandeling, speklap bij andijviestamppot en een keer een diepvriespizza met wat sporadische stukjes ham. Lekkere diepvriespizza vinden zonder vlees is trouwens een behoorlijke uitdaging. Weer een goede reden om gewoon zelf pizza te maken.

Ten tweede: Het scheelt keuzestress in restaurants. Ik ben zo iemand die geneigd is altijd hetzelfde te bestellen, omdat kiezen moeilijk is. Psychologen wisten dit al. Als je te veel keus hebt, voel je je niet langer vrij om te kiezen maar juist overweldigd of zelfs bedreigd. De gemiddelde mens kan ongeveer zeven opties tegelijk overwegen. Veel minder dus dan op een gemiddelde kaart in een pizzeria. (Ja, ik eet vaak pizza, betrapt). Deze maand had ik daar geen last van, want ik kon alleen kiezen uit de vegetarische opties.

Ten derde: Ik heb inderdaad nieuwe recepten uitgeprobeerd. Ik maakte bijvoorbeeld een kaas-uienbrood voor een lekkere lunch. Een goed alternatief voor mijn favoriet de BLT-sandwich, die door de bacon deze maand hartstikke verboden was. Ik probeerde ook een aantal vegaburgers, maar die vond ik niet voor herhaling vatbaar.

Als laatste een cliché: Ik ben me meer bewust geworden van wat ik eet. Doordat ik geen vlees wilde eten, moest ik wat meer nadenken over mijn maaltijden. Daarnaast dwong het me om in de supermarkt verpakkingen te lezen, om te zien of er vlees zat in die voorverpakte salade of dat belegde broodje. Oh, en ik ben meer chocolade gaan eten. Wie weet gaat Tony dit experiment wel terugzien in zijn winst over 2017…

Volgende week maak ik bekend wat de uitdaging van april wordt en waarom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!