Life | Een jaar lang geen kleding kopen #10

vrijdag 28 oktober 2016



Door Anne - Mira heeft mij gevraagd om deze maand wat te schrijven over mijn kledingstijl. Ik schijn een eigen stijl te hebben. Dat maakt het makkelijker om een jaar lang geen kleding te kopen. Wat mensen eigenlijk tegen me willen zeggen: Het maakt niet uit, want je draagt toch al nooit dingen die in de mode zijn. Alleen brengen ze het dan een stuk subtieler. Hoe dan ook, vandaag vertel ik wat over mijn eigen stijl én over de voor- en nadelen van het hebben van een uitgesproken smaak.

Mijn stijl
Je eigen stijl omschrijven vind ik een lastige klus. Ik krijg vaak opmerkingen over mijn kleding in de trant van ‘jij hebt echt een aparte smaak’ en ‘jij hebt ook echt je eigen stijl’. Lees dit met een positieve intonatie, meestal is het bedoeld als compliment. Ik heb niet echt een signature look, maar meestal kan je me herkennen aan een combinatie van veel zwart en een item met veel kleurtjes. Ik draag eigenlijk alles, van jurkjes met bloemetjes tot jongenstruien. Ik houd van opvallende schoenen en outfits die nét niet kloppen. Ik draag bijvoorbeeld graag mijn oversized spijkerjasje bij een lange, zwarte galajurk. Ik zie het als een leuke uitdaging om een niet-zo-draagbaar item, zoals een oud gekleurd jasje trui van mijn moeder, te verwerken in een leuke outfit.

Nadelen
Een eigen stijl hebben heeft een paar nadelen. Ten eerste, niet iedereen jouw stijl natuurlijk zo leuk als jij en dat betekent dat je af en toe gek wordt aangekeken. Ik denk dan altijd maar: Als ik het zelf maar leuk vind. Ten tweede is het soms lastig om kleding te vinden die je leuk vindt. Soms past de kleding van het seizoen écht niet bij wat ik graag draag. Dat is dan weer wel goed voor de portemonnee. Als laatste is het soms lastig als je een feestje of andere gelegenheid is waarvoor je een bepaalde outfit aan moet. Ik had bijvoorbeeld een poosje geen gewone blauwe spijkerbroek. Dat was niet handig! Een beetje meedoen met de meute kan vaak geen kwaad.

Voordelen
Eigenlijk staan er volgens mij twee voordelen op nummer één. Ten eerste hoef je niet elk seizoen nieuwe kleren te kopen, omdat je toch draagt wat je zelf leuk vindt. Ten tweede kan je lekker je expressie en creativiteit kwijt in je outfits. Daar wordt ik altijd blij van. Trouwens, je zult ook minder snel hebben dat iedereen ineens in die trui loopt die jij ook net gekocht hebt.

Draag wat goed voelt
Het is belangrijk dat je je lekker voelt in wat je aanhebt. Voor sommige mensen betekent dit de blauwe spijkerbroek en witte blouse van de H&M die iedereen heeft. We zijn nou eenmaal sociale dieren en bij de groep horen is veilig. Voor andere mensen is dit juist die tweedehands trui met dat ene gekke rokje. Ik heb in ieder geval allemaal kleding waar ik na een jaar nog steeds blij mee ben en dan is het helemaal geen probleem dat je af en toe gek wordt aangekeken. Een beetje gek doen worden we tenslotte allemaal blij van?


Het vorige deel lees je hier.

1 opmerking:

  1. Oh, dat lijkt me zoo moeilijk om niet te doen! Al lijkt het me wel makkelijker, als je allemaal items in je kledingkast heb hangen waar je super blij mee bent.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!