Food | Twee supermakkelijke recepten met groene asperges

maandag 25 juli 2016


Vorige week kreeg ik honger 's middags en was er vrij weinig in huis. Op zoek naar iets enigszins gezonds stuitte ik op een pakje groene asperges, ongeveer het enige in de koelkast wat niet over de datum was. Ik besloot wat lekker te maken voor mezelf, dit pakte zo goed uit dat ik deze twee receptjes ook graag met jullie wil delen. Ze zijn extreem simpel en heel erg geschikt als bijgerecht, snack of als lunch.


Groene asperges zijn heerlijk, gezond maar helaas ook vrij prijzig. Voor 350 gram betaal je bij Albert Heijn €3,49, flink aan de prijs dus maar wel het geld waard als je het mij vraagt. Bij gebrek aan een goede grill besloot ik te kijken hoe het zou gaan als ik de asperges tussen het tosti-ijzer zou stoppen. Verder heb ik de volgende ingrediënten gebruikt:
- Olijfolie
- Peper
- Zout
- Teriyaki saus
- Witte sesamzaadjes
- Brood
- Zeezoutboter


Ik heb tosti-ijzer ingesmeerd met een klein beetje olijfolie en de asperges in een netjes rijtje er in gelegd. Ik doe het tosti-ijzer altijd meteen dicht, ook al 'issie nog niet op temperatuur en heb de asperges zo'n 10 minuten gegrild. Leet wel; elk tosti-ijzer werkt anders, misschien wordt die van jou wel veel heter of veel sneller warm. Hou je asperges dus goed in de gaten; als ze wat helderder van kleur worden beginnen ze goed te worden, het beste is om een klein hapje te proeven, zo kun je ze ook naar wens een beetje knapperig laten.


Na het avontuur in het tosti-ijzer laat ik de asperges even uitleggen op keukenpapier en maak ik de eerste variant: Overgiet de asperges met een klein beetje Teriyaki saus en besprenkel ze met sesamzaadjes. Je snack/lunch/bijgerecht is nu al klaar, het is super simpel maar de combinatie van deze drie smaken is echt geweldig!


Een andere variatie is om de asperges te besprenkelen met peper en zout. Als je dan iets meer honger hebt is toast met zeezoutboter een lekkere toevoeging. Je eet dan wel flink wat zout dus let daar in je verdere maaltijden van de dag een beetje op.


Zo zijn er nog ontzettend veel makkelijke en lekkere variaties te maken met groene asperges, mocht ik weer wat nieuws bedenken dan gaan jullie dat zeker horen Als je geen tosti-ijzer hebt, werk een koekenpan trouwens ook prima.
Hoe varieer jij met groene asperges?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!