Life | Een jaar geen kleding kopen #7 Dé tip editie!

maandag 1 augustus 2016


Zo onderhand begin ik me een beetje een expert te voelen in het niet kopen van kleding. Jullie reacties gingen de afgelopen maanden vooral over dat jullie het nooit zouden kunnen. Maar, ik geloof dat iedereen dit kan. Daarom in deze blog een lijst met tips en tricks voor het niet kopen van kleding. Is er iets anders dat je graag minder zou willen kopen? Dan pas je deze tips natuurlijk gewoon daarvoor toe.

Tip 1. Bereid je voor!
Bedenk van te voren in welke situaties je normaal kleding koopt. Stel een plan op voor hoe je deze situaties gaat aanpakken of zorg dat je deze situaties vermijdt. Op deze manier kom je niet voor verrassingen te staan. Het helpt hierbij om aan al je vrienden je plan te vertellen, zodat ze je kunnen helpen en niet meeslepen met winkelen.

Tip 2. Beloon jezelf!
Beloning is de beste manier op te zorgen dat gedrag blijft bestaan. Door jezelf te belonen als het je lukt om niks te kopen, houd je het makkelijker vol en blijft het leuk. Ik mag bijvoorbeeld van mezelf wat vaker langs de Starbucks, omdat ik toch geld bespaar op kleding. Maak desnoods heel kinderachtig een afstreepkalender met stickers: Het helpt echt!

Tip 3. Stop stress!
Als je gestrest of emotioneel bent, kunnen je hersenen minder goed plannen en vooruitdenken. Het is dan lastiger om jezelf af te remmen of te stoppen. Je bent hierdoor impulsiever en sneller geneigd om dingen te doen die je eigenlijk niet wilt. (Dit is ook de reden waarom je na een lange, vermoeiende dag 'per ongeluk' een hele reep Tony's opeet ;)) Je kunt jezelf helpen door je hiervan bewust te zijn of zelfs te proberen om stress te vermijden.

Tip 4. Houd vol!
Elke keer dat je je eigen regel overtreedt, wordt het lastiger om je er aan te houden. Herhaling is de beste leerschool. Niks kopen kan een gewoonte worden, maar dan moet je geen uitzonderingen maken. Bedenk iedere keer hoe ver je al gekomen bent en ga door. De reis naar een jaar zonder kleding kopen bestaat uit kleine stapjes van dagen zonder kleding kopen. En een dag duurt helemaal niet zo lang!

Ik geloof dat iedereen dit kan. Met een beetje hulp van deze tips (en je vrienden) gaat het zeker lukken. Dus zet het op je lijstje met goede voornemens of begin gewoon meteen!

Het vorige deel lees je hier.

1 opmerking:

  1. Leuk dat je de uitdaging aan bent gegaan. Ik winkel tegenwoordig niet meer zo vaak en dat scheelt heel veel. Ik koop nog wel kleding, maar ik denk wel steeds beter na of ik iets echt nodig heb en het ga gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!