Life | Wat yoga voor je kan doen

woensdag 29 april 2015

Sport en ik zijn niet echt beste vrienden. Ik heb duizend smoesjes om niet te sporten maar het komt er gewoon op neer dat ik te lui ben. Nou is er één sport (op wintersport na dan) waar ik de laatste tijd steeds enthousiaster over ben; yoga!
Als ik als anti-sporter zelfs enthousiast ben dan moet iedereen het wel leuk vinden toch;)

Hoe het allemaal begon
Een halfjaar geleden begon ik met yogalessen bij een sportschool hier in de buurt. Het was ontzettend leuk maar het tijdstip was voor mij onhandig en ik moest vaak afhaken door migraine. Omdat ik toch nieuwsgierig was geworden sloot ik een abonnement af bij The House Of Yoga. Een online yogaschool waar je voor €7 per maand onbeperkt online lessen kunt volgen. Je ebt keuze uit verschillende tijden, stijlen, leraren en niveaus, ik ben fan!
Toch, jullie kennen het vast wel, raakte ik na een paar weken alweer uit mijn ritme en verslofte het yoga-en een beetje.

Hoe het verder ging
Onlangs woonde ik dankzij Dagmar een yogaworkshop bij, bij Sai Mithra in Amsterdam. Een prachtig klein schooltje met een vreselijk leuke sfeer. De workshop was georganiseerd ter ere van de lancering van twee yogaboeken, één daar van heb ik de afgelopen weken verslonden. Sinds de workshop heb ik iedere dag op mijn matje gestaan (oké, gelegen) en ben ik weer helemaal into yoga. Bij deze nog even thanks aan Dagmar, Charlotte en alle anderen die dit event mogelijk en leuk maakten:)

Wat ik nu doe
Ik ben op dit moment voornamelijk bezig met yin-yoga. In deze yogastijl sta je een aantal minuten in dezelfde pose in plaats van snel verschillende poses af te wisselen. Ik vind dit een hele prettige yoga stijl omdat het mij heel veel rust geeft en ik ook merk dat ik het steeds meer gedurende de dag bij andere dingen gebruik. Iedereen doet yoga op zijn eigen manier, dat is juist het leuke en ik krijg hier echt rust van, vooral in mijn hoofd.
Het boek "Yoga geeft ruimte" van Skadi van Paasschen is mijn absolute favoriet momenteel. Het is leuk geschreven, duidelijk en prachtig vormgegeven. Ik vind het heerlijk om thuis mijn online lessen te volgen op de momenten dat het mij uit komt. Wel is het plan om af en toe een fysieke les te volgen om te voorkomen dat ik dingen verkeerd aanleer én omdat het gewoon leuk is:)

Wat yoga kan doen
Yoga kan zorgen, ondanks lichamelijke beperkingen, dat je beter in je vel zit, niet alleen lichamelijk. Als je je oefeningen bewust en met de juiste ademhaling uitvoert is het zelfs mogelijk om problemen uit het verleden te verwerken. Het is dan ook niet gek als je tijdens een yoga-sessie heftige emoties voelt, dit is een natuurlijke reactie en helpt bij het verwerken. Ik vind dit persoonlijk en vanuit mijn opleiding ontzettend interessant en geloof ook in de werking.

Mijn yoga tips
- Lees boeken of artikelen over yoga die je aanspreken. Leer meer over de verschillende stijlen en mogelijkheden.
- Lees niet alleen maar volg ook eens een les. Je kunt dit bij de sportschool doen maar ook online zijn er verschillende mogelijkheden.
- Zorg voor een fijne rustige plek met een lekker geurtje en trek makkelijke kleding aan.
- Denk ook na je yoga-uurtje nog aan je ademhaling en leef wat meer bewust. Neem een lekker thee momentje om te ontspannen tussen de drukte door.

Ik hoop dat ik jullie in ieder geval een beetje nieuwsgierig heb gemaakt! Het klinkt soms misschien wat zweverig maar echt, yoga helpt en het is heerlijk!
Heb jij al wel eens aan yoga gedaan?

3 opmerkingen:

  1. Super goed artikel! Ik moet nog steeds beginnen.. Denk dat het heel handig is voor tijdens mn examens haha! Zie je hoop ik snel weer : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe al zo'n 10 jaar aan yoga. Tot op de dag van vandaag geniet ik van iedere les. Ik word er rustiger van, leer meer over mijn eigen lichaam, kan beter in balans blijven (letterlijk en figuurlijk) en na een uurtje yoga kan ik er weer tegenaan. Leuk dat je er een artikel over hebt geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat boek is zo fijn van Skadi van Paaschen, ik lees het ook graag. Toevallig hebben wij vorige week yin yoga gedaan met de yoga docente, heel relaxt. Ik ben dol op yoga!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!