Pr-bureaus, voor mij als blogger onmisbaar. Een groot deel van de informatie over nieuwe producten krijg ik via verschillende persbureaus. Regelmatig komen er pakketjes met nieuwe producten of organiseert een bureau een event ter ere van een nieuw product of collectie. Op verschillende media merkte ik dat er nog veel vragen waren rondom deze bureaus en het samenwerken. Vandaag was het bij een aantal bureaus open dag, tijd voor wat info dus!
Wat is een pr-bureau nou precies?
Een persbureau of pr-bureau (ik heb het woord nu al zo vaak geschreven dat het hoe dan ook raar klinkt, ken je dat?) vertegenwoordigt een aantal merken. Zij verzorgen de marketing voor deze merken. Ze zetten het merk op de markt, zorgen voor bekendheid en introductie van nieuwe producten. Zeker de laatste jaren denk ik dat de samenwerking met bloggers steeds groter is geworden. Naast kranten, tijdschriften en andere media zorgen bloggers natuurlijk voor een groot gedeelte van de informatie naar eventuele klanten. Zeker op beautygebied denk ik, een review op een blog is toch een stuk uitgebreider dan een mention in een tijdschrift.
Een persbureau of pr-bureau (ik heb het woord nu al zo vaak geschreven dat het hoe dan ook raar klinkt, ken je dat?) vertegenwoordigt een aantal merken. Zij verzorgen de marketing voor deze merken. Ze zetten het merk op de markt, zorgen voor bekendheid en introductie van nieuwe producten. Zeker de laatste jaren denk ik dat de samenwerking met bloggers steeds groter is geworden. Naast kranten, tijdschriften en andere media zorgen bloggers natuurlijk voor een groot gedeelte van de informatie naar eventuele klanten. Zeker op beautygebied denk ik, een review op een blog is toch een stuk uitgebreider dan een mention in een tijdschrift.
Wat kan een pr-bureau voor mij als blogger betekenen?
Een pr-bureau stuurt je over het algemeen berichten bij nieuwe producten of speciale acties. Je krijgt dan info over het nieuwe product en kunt beeldmateriaal gebruiken dat zij ter beschikking stellen. Als je een vraag hebt over een merk of product kun je het persbureau mailen of zij meer informatie voor je hebben. Soms biedt een persbureau ook producten aan om uit te testen. Soms krijg je deze vanzelf, soms staat er onder de mail of er samples beschikbaar zijn. Je kunt dan een aanvraag doen voor een collectie of product, ze kunnen natuurlijk niet iedereen producten sturen dus wees niet teleurgesteld bij een nee, kijk wat je met het persbericht kunt doen of schaf zelf iets aan uit de collectie. Als ik een artikel schrijf over een gekregen of zelf gekocht product stuur ik vaak even een mailtje met de link. Bureaus vinden dat soms leuk om te lezen en kunnen je helpen met extra informatie. Zo zien ze ook dat je niet alleen blogt over gratis spullen maar oprecht geïnteresseerd bent. Tenminste als je het uit oprechte interesse doet, ik ben er van overtuigd dat ze hier wel doorheen prikken. Tag ook eens het persbureau in je Instagram foto, dit vinden ze leuk, zorgt niet voor een volle mailbox én wie weet regrammen ze je foto!
Kan ik zelf een pr-bureau mailen?
Hier zijn de meningen over verdeeld. Veel mensen zeggen dat als je interessant genoeg bent, de bureaus je vanzelf vinden en dat het niet netjes is om zelf contact te zoeken.
Ik ben van mening dat je best zelf een mailtje kunt sturen maar denk goed na over je motivatie. Wil je op de lijst in de hoop producten te krijgen of om naar events te gaan? Mail dan liever niet uit jezelf of geef eerlijk aan dat je niet genoeg producten zelf kunt kopen om te reviewen. Eerlijkheid duurt het langste, het bureau kan dan zelf bepalen wat ze er mee doen. Kijk ook goed of het bureau bij je past. Ik kan wel mailen naar een fashionbureau maar zal uiteindelijk weinig doen met de informatie. Motiveer je keuze voor het bureau en vertel waarom bepaalde merken je aanspreken. Oprechte interesse komt echt wel over.
Wanneer mag ik "bij" een persbureau?
Sommige bureaus houden een minimum bezoekers per maand aan, deze ligt meestal boven de 10.000 (uniek). Ik heb het idee dat bureaus ook steeds meer gaan kijken naar unieke en mooie blogs met potentie. Zijn je bezoekers dus nog een stuk minder maar ben je wel heel enthousiast over een merk of product dan zou ik altijd mailen of je wat info kunt krijgen.
Krijg je dan iedere dag pakketjes?
Nee, ik niet in ieder geval. Er zijn bloggers die dagelijks pakketjes krijgen maar bij mij is het een aantal keer per week. Soms een week niet en dan weer heel veel, dat wisselt gewoon. Sommige pakketjes komen ook van bedrijven zelf en niet van bureaus.
En hoe vaak is er een event?
Ik bezoek niet heel veel events en krijg ook niet wekelijks bergen uitnodigingen. Ook spreken niet alle uitnodigingen mij aan, ik vind het zelf heel belangrijk om alleen dingen te doen die bij mij en mijn blog passen. Een modeshow is natuurlijk super tof om bij te wonen maar als ik van te voren al weet dat ik er niks mee ga doen voor de site dan ga ik niet.
De open dagen van de persbureaus bezoek ik wel bijna altijd. Het bureau laat dan van een groot deel van haar merken de nieuwe collecties en producten zien. Dit soort dagen zijn altijd erg leuk om de mensen achter de persmails te ontmoeten en natuurlijk de andere bloggers! De grootste bloggers van Nederland hebben soms dagelijks events, super leuk natuurlijk maar ook logisch dat bureaus eerder investeren in 20 hele grote bloggers dan in 100 kleine.
Wat doe ik met alle persmails?
Ik deel vrijwel nooit "zomaar" een persbericht. Ik lees wel alle berichten omdat ik het belangrijk en leuk vind om op de hoogte te blijven van nieuwe producten en ontwikkelingen. Als een product mij enorm aanspreekt en het wordt niet vanzelf toegezonden stuur ik een mailtje met de vraag of er producten beschikbaar zijn ter review. Als er geen producten beschikbaar zijn schaf ik het product zelf aan. Het is toch het leukste om producten te testen waarin je bij voorbaat al geïnteresseerd was toch?
Het blijft een lastig dingetje. Je wilt immers niet gaan lopen zeuren om producten of opdringerig overkomen. Nogmaals, oprechte interesse pikken ze er echt wel tussenuit en blijf altijd eerlijk. Wees niet te lang teleurgesteld als je nee te horen krijgt. Blijf gemotiveerd en vraag netjes wat de voorwaarden zijn om wel opgenomen te worden op de perslijst.
Vind jij dat je zelf contact op kunt nemen met een persbureau?
Wat een interessant artikel! ik heb je blog ontdekt via mijn Spam je blog post en vindt hem super leuk! Bedankt voor je comment :) Ik zit zelf ook een beetje met het dilemma of ik zelf contact moet zoeken met persbureaus of dat ik af moet wachten. Soms sturen ze namelijk uit zichzelf een mailtje, of hoor je het direct van een merk als deze een samenwerking wil. Goed dat je deze tips met ons deelt!
BeantwoordenVerwijderenx
Ik vind dat zelf contact opnemen moet kunnen, zij het dat je het eerlijk en zo mogelijk creatief moet aanpakken. Een beetje blogger verstaat die kunst. Door de vele blogs is het voor PR bureau's ook steeds moeilijk om het kaf van het koren te scheiden en kan het helpen als jezelf als blogger voorstelt en motiveert. Dit moet je wel origineel doen, anders belandt je e-mail ongelezen in de prullenbak. Ik ben nog maar net begonnen maar de bureau's weten mij nu al te vinden. En dat is toch wel een beetje de kers op de taart en een bevestiging voor en op je harde werk!
BeantwoordenVerwijderenPs. Beroerde zinsopbouw hierboven. Excuus! :)
BeantwoordenVerwijderen