Life | Een halfjaar gestopt met de pil, hoe gaat het nu?

maandag 28 augustus 2017


In mei schreef ik er al eens een artikel over; stoppen met de pil. Inmiddels ben ik bijna heel half jaar gestopt en leek het me tijd om een te kijken naar hoe het nu gaat. Ik pak mijn artikel van een paar maanden terug er bij en kijk naar de voor- en nadelen hoe ik die nu ervaar.

Even een recap
Na zo´n 12 jaar besloot ik te stoppen met de pil en niet omdat ik zwanger wilde worden. Ik heb altijd veel last gehad van migraine, sommige periodes zelfs dagelijks. Ik hoorde veel positieve verhalen over stoppen met de pil en het effect daarvan op migraine. Buiten dat het voor veel mensen op migraine gebied een verbetering was als ik verhalen mag geloven, voelden veel vrouwen zich ook fitter, blijer en fijner zonder pil. Net als ik mijn vorige artikel wil ik jullie vragen om weg te klikken als je niet tegen ongesteldheidsverhalen of andere vrouwelijke details kunt, die horen nou eenmaal bij het verhaal.

Na 2 maanden
Oke, ik was een maand of twee gestopt en schreef een artikel. Je kunt het volledige artikel hier terug lezen maar als je daar geen zin in hebt: mijn migraine was niet minder, ik voelde me wat fitter en blijer en mijn huid was een drama.

Na een half jaar
Helaas moet ik jullie vertellen dat ik nog steeds heel veel last heb van migraine en daar vrijwel dagelijks medicijnen voor slik. Nu besef ik me ook dat ik redelijk afhankelijk ben van die pillen en eigenlijk moet afkicken. Het lastig is alleen dat dat afkicken niet binnen een paar dagen is gebeurd en dat ik zonder pillen niet veel meer kan dan kotsend boven de wc hangen met oordoppen in en een oogmasker op. Ik moet dus een moment vinden waarin ik twee weken niks hoef te doen en het aan durf. Ik probeer nu als ik een keer een dag vrij ben niks te slikken en op die manier te kijken of ik kan minderen. Eerlijk gezegd word ik van die migraine een beetje moedeloos, ergens had ik echt wel verwacht dat het minder zou worden. 
Ik voel me niet echt fitter ten opzichte van mét pil, ik voelde me de laatste tijd zelfs erg futloos en het positieve verschil in fitheid wat ik in het begin zonder pil merkte, is nu echt wel verdwenen. Wel merk ik dat ik meer emoties heb, zowel positieve als negatieve. Ik voel me over het algemeen blij en tevreden maar ik merk ook dat ik zonder pil sneller moet huilen, alsof de emoties wat intenser zijn of zo. Ik ervaar dit eigenlijk niet als negatief of positief, meer als iets wat gewoon zo is. Mijn huid was eigenlijk nog steeds een drama, maar daar heb ik sinds kort een goede oplossing voor, daar konden jullie gisteren over lezen. Verder is mijn ongesteldheid eigenlijk wel prima. Ik heb wel meer krampen dan voorheen, maar in vergelijking met migraine zijn die wel oké. Er is ook geen sprake van enorme bloedbaden zoals sommige andere vrouwen wel hadden, alles is eigenlijk heel normaal. Ik hou mijn cyclus bij in een app (Maya) en die is eigenlijk ook heel normaal, ik word precies ongesteld wanneer het hoort volgens mijn app dus dat is wel prettig. De eerste maanden was het wat meer onregelmatig en zat er veel tijd tussen, inmiddels doet de natuur gewoon zijn ding.

En nu?
Ik ben een klein beetje teleurgesteld op migraine gebied maar vind ook dat ik daar geen heel eerlijk oordeel over kan hebben zonder mijn medicatie te skippen, ik had denk ik gewoon heel erg gehoopt dat het eindelijk wat minder zou worden. Verder voel ik me er prima bij zo zonder pil en is het meer gevoelsmatig dat ik niet meer zou willen beginnen. Ik ga dus gewoon lekker verder zonder pil en hopelijk binnenkort ook zonder dagelijks medicijnen. Mocht er iets noemenswaardigs veranderen in mijn ervaring, dan kom ik weer bij jullie terug met een update:).
Hebben jullie ervaring met stoppen met de pil?

1 opmerking:

  1. Wat vervelend dat je geen verschil hebt gemerkt qua migraine! Ik hoop dat je snel iets vind waardoor het beter wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!