Food | Uzuma Detox: 3 dagen niks eten, wat heeft het mij opgeleverd?

zondag 20 augustus 2017


Als je mij volgt op Instagram heb je het wellicht al voorbij zien komen; ik ging detoxen. Ik kreeg veel reacties met vragen over deze detox en zal in dit artikel dan ook zo gedetailleerd mogelijk proberen te schrijven over mijn ervaringen. Ik hield een klein dagboekje bij, vertel je wat het kost en welke effecten ik ervaren heb. Daar wil ik meteen wel even de disclaimer bij plaatsen dat ieder lichaam anders is en ook anders zal reageren, als jij dus ook gaat detoxen met Uzuma, betekent dat niet dat je met zekerheid exact dezelfde effecten gaat ervaren.


Wat is de detox van Uzuma precies?
Met de detox van Uzuma drink je 3 dagen (of meer) 7 sapjes per dag. Je neemt elke 2 uur een sapje en elke andere 2 uur 250 mililiter water, elk uur om en op een sapje of water zeg maar. Een detox reinigt je lichaam en is ideaal om je lichaam even te ¨resetten¨. De sapjes van Uzuma zijn niet zomaar sapjes, de sapjes van 240 ml bevatten dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen als 1 kilo groente en fruit. Doordat de sapjes na het maken heel snel met een speciale methode ingevroren worden, blijven alle vitaminen en voedingsstoffen behouden. Voor een sapkuur van 3 dagen betaal je €59,95, dit lijkt misschien duur, het is ook veel geld, maar als je al deze groenten en fruit zelf moeten kopen om ze te gaan persen, ga je in mijn beleving niet met veel minder geld klaar zijn.

De sapjes op een rijtje
KARMA. Appel, banaan, boerenkool, broccoli, komkommer, spinazie.
FUSE. Appel, bleekselderij, komkommer, limoen, rode biet, wortel.
AURA. Bleekselderij, gember, appel, komkommer, appel, spinazie, passievrucht.
ZEN. Appel, avocado, boerenkool, broccoli, komkommer, limoen, spinazie, venkel.
VIBE. Basilicum, bleekselderij, rode biet, sinaasappel, wortel.


Let´s do it!
Van Uzuma kreeg ik de flesjes netjes thuisbezorgd (ze hebben mij de flesjes gegeven in ruil voor het delen van mijn ervaring), ze waren nog best wel bevroren en ik heb ze dan ook netjes in de koelkast gezet om op de juiste manier te laten ontdooien. Ik kreeg er een schema bij waarop ik duidelijk kon zien op welke dag en op welk tijdstip ik welk sapje moest drinken en wanneer ik water moest drinken. Halverwege mijn kuur kwam ik er ook achter dat er ook een app is, die je een reminder geeft voor het betreffende sapje en het drinken van je water.

In eerste instantie wilde ik de volledige 3 dagen een dagboek bijhouden, na de eerste dag was dit alleen niet heel spannend of opmerkelijk meer. Ik laat jullie daarom mijn dagboekje van de eerste dag lezen en beschrijf daarna dag 2 en dag 3 wat meer gericht op mijn ervaringen. 

Ik ging detoxen omdat ik al een tijdje erg moe ben, me gespannen voel en veel onverklaarbare lichamelijke klachten heb. Ik wilde van de gelegenheid gebruik maken om ook te stoppen met roken en van mijn pijnstillersverslaving (lang leve migraine) af te komen, alles maar meteen in 1 klap dus. De dag voor ik begon genoot ik extra van mijn maaltijd met vast voedsel, een laatste sigaret en een glas cola. Ik neem me voor om de komende dagen vooral niet te gaan stressen, als ik echt denk dat ik flauw val ga ik wat eten maar dan wel groente of fruit.


Dag 1
08:30 Ik word wakker met hoofdpijn en ben geneigd meteen pijnstillers te pakken, dit mag niet van mezelf dus ik smeer een kruidenbalsem tegen hoofdpijn op mijn slapen, dat helpt een klein beetje. Ik open de koelkast en zie op de lijst dat het tijd is voor ZEN, ondertussen duim ik dat ZEN geen sapje met bieten is, want die vind ik vies. Ik heb geluk, ZEN is groen en lijkt best wel oké.
09:00 Sapje 1 ZEN. Ik ben een beetje bang maar deze is heel goed te doen. Ik ontwikkel vast een strategie voor de vieze sapjes: 4 grote slokken met dichtgeknepen neus moet lukken.
10:00 250ml water.
10:30 Ik heb zo'n honger!
11:00 Sapje 2 VIBE. Ik heb echt heel veel honger dus ik ben blij dat ik wat naar binnen mag werken, al is het dan een sapje. Mijn blijdschap verdwijnt snel als ik zie dat het om een rood sapje gaat, mijn aversie tegen bieten word steeds groter. Die 4 grote slokken blijken niet haalbaar. Ik overleef dit sapje in 2 etappes van 6 slokken en knijp mijn neus drastisch dicht om zo min mogelijk te proeven.
12:00 250ml water.
13:00 Sapje 3 KARMA. Groen en prima te doen. Ik voel me inmiddels best wel slap en vooral doodmoe en besluit een klein dutje te doen.
16:00 Mijn dutje is een beetje uit de hand gelopen en het is tijd voor het volgende sapje: Sapje 4 FUSE. Weer bieten, arme ik. Ik klok ´m weg met mijn neus dicht. Ik heb nog steeds veel honger maar voel me niet echt licht in mijn hoofd, de migraine is wel echt niet meer te harden.
17:30 Sapje 5 AURA. Dit sapje is best wel lekker en als dit niet het 5e sapje vandaag was geweest, had ik er misschien wel van genoten. In het dagelijks etende leven had ik dit sapje echt lekker gevonden, volgens is dit de beste van allemaal.
19:00 Sapje 6 ZEN. Goed te doen.
21:00 Sapje 7 VIBE. De ergste als laatste, ik ben wel blij dat deze dag er zo op zit. Dag 1 heb ik overleefd en ik voel me redelijk fit. Ik voel me niet duizelig en de extreme honger is ook verdwenen, op naar dag 2.

Dag 2
Ik begin dag 2 met honger en hoofdpijn maar voel me op een of andere manier heel erg tevreden en blij. Ik kom de dag best wel goed door, mijn lichaam is volgens mij op een soort spaarstand of zo, ik doe rustig wat dingetjes, ben niet heel slap en het gaat allemaal wel prima.

Dag 3
Ik snap echt naar eten inmiddels, vooral naar lekkere smaken die niet op bieten lijken. De sapjes zijn best oké hoor alleen eten blijkt toch echt mijn grootste verslaving. De pijnstillers skippen gaat redelijk oké en het niet roken gaat zelfs heel erg makkelijk maar ik snap naar boterhammen met kaas en salades met groene olijven. Ik kijk uit naar morgen als ik weer mag eten maar verbaas me over hoe fit ik me voel.

The Day After
Ondanks het advies om lichte dingen te eten de dag na je detox en vooral niet te veel, vreet ik me lekker vol. Ik krijg uiteraard buikpijn maar voel me blij, tevreden en best wel fit. Als ik één ding met zekerheid kan zeggen; je krijgt absoluut energie van zo veel groente en fruit!


Kortom
Het is zeer zeker pittig, ik zou dan ook niet aanraden deze kuur te doen als je volle bak aan het werken bent. Sommige sapjes vond ik erg lekker, een aantal echt heel vies maar die overleef je best wel als je je neus dicht knijpt. Het is allemaal niet zo vreselijk dat je over je nek gaat of het echt niet weg krijgt. Of ik echt een reset heb gehad weet ik niet, ik denk dat ik daarvoor eerder een week deze kuur zou moeten volgen, al lijkt me dat wel heel erg zwaar. Ik heb wel meer energie en ben in de mood gekomen om lekker gezond te gaan eten en veel groente en fruit naar binnen te werken.

Misschien lijk ik niet mega enthousiast omdat ik ook zeker mijn mindere ervaringen beschrijf maar ik ben zeker positief over deze Uzuma detox. Ik vind de voordelen absoluut overheersen, ik kan niet goed omschrijven hoe dit voelt maar ik voel me echt beter. Ik voel me fitter, vrolijker, heb meer energie en het is zeker een ding wat voor een omschakeling in je eetpatroon kan zorgen. Ik ben nu bijna een week weer normaal aan het eten en ik merk dat ik meer zin heb ik gezonde dingen en vrijwel niet meer in vette snacks, suiker en bergen snoep.

Ik heb tot op heden nog geen sigaret aangeraakt, pijnstillers slik ik wel weer maar wel in mindere mate.


Al met al een pittige maar positieve ervaring die ik iedereen kan aanraden, het is zeker een uitdaging voor je wilskracht en doorzettingsvermogen maar ik denk dat iedereen hier wel wat positiefs uit kan halen, ik zou het dan ook zeker nog een keer willen doen en dan langer!
Ik kan me voorstellen dat ik in dit lange artikel niet al jullie vragen heb beantwoord, als je dus nog specifieke vragen hebt, stel ze even in de comments. Ik zal al jullie vragen bij dit artikel zetten met de antwoorden er bij om alles zo volledig mogelijk te maken. Ik wil hier alleen niet een onleesbaar lang stuk van maken dus ik denk dat behapbare vragen beter werken. Heb je geen zin om te commenten maar wil je wel meer weten óf wil je Uzuma bestellen, dan kan dat op www.uzuma.nl. Naast de detox hebben ze nog andere kuren waarbij je wel mag eten én worden de sapjes los verkocht voor €2,95 per stuk.
Wat zou jij nog graag willen weten over mijn detox?

3 opmerkingen:

  1. Ik lees hier wel meer over de laatste tijd, en het lijkt me best interessant! Wel ben ik bang dat ik het niet ga halen hahaha ik hou zoveel van eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Mira! Super knap dat je het hebt volgehouden! Heb je het idee dat het ook iets tegen je migraine heeft gedaan? Ik ben namelijk wanhopig op zoek naar het wondermiddel ��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. pfff ik zou het echt niet kunnen hoor! 3 dagen niet écht eten, lijkt me vreselijk haha!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!