Food | Matcha Thee

maandag 28 november 2016


Van Mr & Mrs Tea kreeg ik de spulletjes om thuis matcha te maken en dat deed ik uiteraard. Matcha is een Japanse thee die bekend staat om de hoge dosis energie die het je geeft. Hiernaast is het ook nog eens ontzettend gezond en wordt het niet voor niks superfood genoemd.


In het pakketje zat de groene poederthee die matcha genoemd wordt, in een prachtig blikje overigens. Daarbij zat ook nog een bamboe whisk en duidelijke instructies hoe de matcha gemaakt dient te worden.

Matcha is dus een Japanse groene poederthee, het zit vol aminozuren, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Een kopje matcha bevat 10 keer meer antioxidanten dan reguliere gewone thee, buitengewoon gezond voor je dus. Na een kopje matcha wordt een urenlange energieboost belooft zonder pieken of dalen zoals ik dat bij energiedrank bijvoorbeeld heb. Je voelt je helder en bent uitermate in staat om je te concentreren, ik vond het allemaal heel veel belovend klinken!


Ik begon met een klein schepje matcha en een scheutje water. Ik nam expres een klein schepje omdat men zegt dat de smaak enorm mengen is. Dit schepje en het water heb ik gemend met de whisk, dat resulteerde in bovenstaand groen prutje.


Hierna giet je zo´n 100 milliliter heet water in je kopje, het water mag niet warmer dan 80 graden zijn. Lastig te meten thuis, maar niet meteen na het koken in je kopje gieten, gewoon een paar minuten wachten. Hierna ga je met de whisk flink kloppen in M vormige bewegingen, de matcha is dan klaar als er een romig schuimkraagje op de bovenkant zit.


Die schuimkraag bleek in de praktijk best lastig te bereiken, ik denk dat mijn water toch te heet was of dat ik wat te weinig poeder heb gebruikt. De smaak was inderdaad enorm wennen, ik kan het nog het beste omschrijven als extreem sterke en bittere groene thee, niet lekker maar wel iets waar ik aan kan wennen. Ik heb het halve kopje opgedronken, daarna werd het me echt te veel voor de eerste keer. Qua boost vond ik vooral mijn helderheid en concentratievermogen heel opvallend, een hele rustige soort focus met niet dat heftige van energiedrank of te veel koffie. Ondanks dat ik de smaak echt niet aangenaam vond is de prettige boost voor mij wel een reden om vaker matcha te maken, met recht een superfood. Voor 40 gram matcha betaal je bij Mr & Mrs Tea €14,50, dat klinkt misschien veel maar voor een kopje matcha heb je maar 1 á 2 gram nodig.

Aanrader dus door de ontzettend fijne focus die ik er van kreeg, de smaak is maar even doorbijten en wennen.

2 opmerkingen:

  1. Ik maakte er een gezichtsmasker mee! Oh en een matcha kwarktaart!
    Nu heb ik een matcha-latte voor mijn neus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het begin vond ik het ook bitter, je zou er een beetje water bij kunnen doen om de smaak te verzachten. Ondertussen vind ik het lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!