Food | Poptasi Maracons

zondag 12 juni 2016

Toen ik jaren geleden voor het eerst een macaron at van de banketbakker, vond ik 'm niet te vreten. Inmiddels heb ik een lichte verslaving ontwikkeld en ben ik zeer kritisch; ik heb geleerd macarons niet te veel te vergelijken en gewoon maar te proeven wat ik naar binnen geschoven heb. Ik heb duidelijke favorieten maar probeer ook graag nieuwe dingen uit; zo strandde ik afgelopen vrijdag bij Poptasi in Amsterdam. Ik had hier lyrische verhalen over gehoord en was geïntrigeerd door de uitstraling van het bedrijf. Ik nam wat macarons mee naar huis om fatsoenlijke foto's te maken maar verorberde er ter plekke uiteraard ook een paar.


Ik hou van het zoetgevooisde poppenuiterlijk van Ladurée en vele andere macaronmakers maar hou eigenlijk nog meer van het stoere van Poptasi. Het logo (geweldig op t-shirts ook) van Poptasi doet eerder denken aan een tattooshop dan aan luchtige gebakjes en dat vind ik leuk, overigens doet Poptasi qua smaken ook het een en ander aan spannende dingen maar daar vertel ik jullie later in dit artikel meer over. Elke macaronmaker heeft zo zijn eigen recept qua verhoudingen en dingen, macarons vind ik hierom altijd lastig te vergelijken. Ik weet wel dat ik heel luchtig lekker vind en dat ik heel kritisch ben op de smaak, ik wil veel smaak en duidelijk proeven wat de ingrediënten zijn.


Ik kan jullie van alles gaan vertellen over het bedrijf zelf maar we zijn hier natuurlijk voor de macarons en het enige belangrijke is eigenlijk hoe die dan smaakten, dat ze er mooi uit zien is al een feit denk ik. Niet op deze foto's maar wel in mijn buikje zijn de smaken "Mango Twist" en "Coconut", deze waren beide echt fenomenaal. Ik vond ze niet extreem luchtig, misschien zelfs een tikje zompig maar de smaak mensen; echt ongekend. Ik kan er lang of kort over zijn maar ik proefde heel veel mango en heel veel kokos en wilde het liefst de andere vier ook meteen wegwerken.


Naast macarons maakt Poptasi ook de "Maduche"; dit is een hemels dingetje van macaron met daarop chocolade. Het klinkt zo niet echt bijzonder maar qua smaak is het echt niet te omschrijven. Ik nam voor Steven een variant mee met whiskey die echt goddelijk was. Ik mocht een millimeter proeven en die was geweldig. Ik proefde geen whiskey maar passievrucht dus ik begin nu te twijfelen of ik wel de juiste heb meegenomen maar het was anyway geweldig lekker, absolute aanrader én een mooie toevoeging aan de al bestaande macarons.


 Na de kruimel maduche die ik mocht proeven ging ik voor de "Limoncello di Fiorito" macaron. To be honest viel deze een beetje tegen; ik vond 'm lekker qua textuur maar de smaak was wat te afwezig voor mij. Helaas was dit bij de "Rose Lychee" precies hetzelfde, misschien dat ik door de extreme smaaksensatie van mango en kokos gewoon een beetje verwend ben geworden.


De laatste die ik probeerde was iets met Amarenen en hazelnoot dacht ik, lekker slim dat ik dat niet even opgeschreven heb. Anyway, hier was de smaaksensatie weer redelijk terug. Nog niet zo smaakvol als mango en kokos maar ik proefde wel weer een duidelijke smaak en niet alleen maar macaron.


Ondanks dat twee smaken wat tegen vielen ben ik absoluut fan. Als je de juiste smaken kiest heb je extreem lekkere macarons (€1) in handen en de maduches (€2) zijn helemaal fenomenaal. Ik wil expres niet gaan vergelijken met andere macarons omdat ik het echt niet weet zo; sommige smaken van Ladurée zijn voor mij echt niet te overtreffen maar ook Tout heeft lekkere macarons én, ik durf het bijna niet te zeggen, de ijsmacarons van Jumbo ga ik ook niet uit de weg. Sowieso zou ik even langs gaan als je in Amsterdam bent, de eigenaar legt je graag wat uit over zijn producten en als je van mango en kokos houdt durf ik te beloven dat je fan wordt! Ik ga zeker nog een keer langs want er zijn nog veel te veel smaken om te testen! Poptasi verkoopt trouwens ook online, dus ook als je aan de andere kant van het land woont kun je meegenieten:)

1 opmerking:

  1. Ik pleit nog steeds voor het zoete stationnetje :P maar ik ga wel eens een x Poptasi testen, klinkt heel goed :D

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!