Food | De nieuwe Saladbowls van Albert Heijn (zonder toegevoegde suiker)

donderdag 8 februari 2018


Mijn hele leven al ben ik te dun en dat heeft voor- en nadelen. Zo kan ik alles eten wat ik wil zonder dat het meteen aanzet, maar is de keerzijde daarvan dat mijn eetpatroon alles behalve gezond is. Ik eet heel veel groente maar snoep meerdere malen per dag en mijn grootste zwakte is de frituurpan. Meerdere malen per week (gênant dit) knal ik rond lunchtijd de frituurpan aan, heerlijk maar totaal niet gezond en ook niet echt vullend. Dit ongezonde eetpatroon is pure gemakzucht, ik ben namelijk dol op salades alleen veel te lui om ze te maken, zeker als ik ¨hangry¨ ben. Redenen genoeg dus om de drie nieuwe Saladbowls van Albert Heijn te proberen en te kijken of deze de frituurpan kunnen verslaan.


We kennen allemaal vast wel de maaltijdsalades van Albert Heijn, eerlijk gezegd vind ik die vaak niet zo heel top omdat er meestal mega veel aardappels of mega veel pasta onderin zit en dat is dan niet echt in verhouding. Ik was dan ook blij om te zien dat er bij deze salades geen sprake is van aardappels (in ieder geval niet de gewone) en pasta én dat de ingrediënten goed in verhouding lijken te zijn. De Saladbowls bevatten alle drie geen toegevoegde suikers en hebben maximaal 500 calorieën. Ze bevatten extra veel groente (zelfs een dressing gebaseerd op groente) en zitten boordevol voedzame koolhydraten zoals onder andere mijn lievelings: zoete aardappel. 

De nieuwe Saladbowls komen in drie varianten:
- Tonijn, ei en groene paprikadressing
- Kip, veldsla en maisdressing
- Zoete aardappel, geitenkaas en knolselderij-dressing

Ik proefde ze alle drie en laat je graag weten hoe dat bevallen is! Ik vind vooral het gemak belangrijk, natuurlijk de smaak (is die niet te saai of eentonig?) en of de salade goed vult. Daarnaast is mijn major irritatiepunt bij salades dat de ingrediënten totaal niet in verhouding zijn, dus daar ga ik ook streng op letten.


Tonijn, ei en groente paprikadressing
Deze salade bevat 150 gram groenten en is melk- en glutenvrij.

De salade weegt 350 gram en bevat 320 kcal en de volgende groenten: komkommer, groene paprika, botersla, bataviasla, ui en witte kidneyboon. Verder zie ik nog een gekookt eitje en is de dressing gemaakt met voornamelijk paprika en gedroogde chilipeper voor een bite.


De tonijn in de salade vind ik opvallend zacht, zo lekker olie-achtig en totaal niet droog, ook de smaak is echt goed. Je proeft echt duidelijk dat deze salades dagelijks vers bereid worden en niet weken stil staan. Ik ben geen fan van de combinatie met de bonen en de olijven, ook de paprikadressing is niet mijn ding. De hoeveelheden zijn verder prima in verhouding en de smaak is goed, echter niet mijn favoriet, smaken verschillen.


Kip, veldsla en maisdressing
Deze variant is een klein beetje pittig, bevat 119 gram groenten en is melk- en glutenvrij.

De bowl bevat 375 kcal (in een salade van 330 gram) en de volgende groenten: komkommer, groene paprika, spinazie, gedroogde tomaat en veldsla. Hij is verder verrijkt met quinoa, gedroogde sojaboon, gedroogde zwarte boon en een heerlijke dressing met o.a. mais en jalapenopeper.



Ook hier smaken de ingrediënten opvallend goed en vers, top dit. De maisdressing is lekker pittig maar zeker niet té scherp, echt heel goed te doen als je niet tegen pittig eten kunt. Ik vind het heerlijk en wat mij betreft mogen ze deze wel in een fles gaan verkopen. De noten zijn even wennen want vrij hard maar uiteindelijk wel een enorme toevoeging en een keer wat anders dan de pompoenpitten die vaak gebruikt worden. Ook hier zijn de ingrediënten goed in verhouding, dit is qua smaak echt mijn favoriet van de drie, ontzettend lekker!


Zoete aardappel, geitenkaas en knolselderij-dressing
Omdat ik veelal vegetarisch eet en dol ben op zoete aardappel, was ik het meest benieuwd naar deze variant. Deze vegetarische Saladbowl bevat 183 gram groenten.

De vega salade weegt 330 gram en bevat 440kcal. Qua groenten zie ik bataviasla, wortel, ui, spitskool, knolselderij en zoete aardappel. De salade is verder verrijkt met onder andere appel, walnoot en de dressing met knolselderij en onder andere tijm.


De combinatie van zoete aardappel en geitenkaas vind ik erg lekker, die twee smaken passen zo goed bij elkaar! De aanvulling van walnoot vind ik niet onsmakelijk maar wel wat standaard, dat had voor mij en een ander soort nootje mogen zijn. De knolselderij dressing maakt het geheel wat kool-achtig en vrij apart, ik vind het wel heel lekker maar qua ¨heftigheid¨ van de smaak net wat op het randje. Alleen al voor de fantastische combinatie van zoete aardappel en geitenkaas zou ik deze absoluut weer willen eten.



Bij alle drie de salades vind ik de verdeling van de ingrediënten opvallend goed. Je houdt aan het einde niet één ding over en ook tijdens het eten heeft niet één smaak de overhand. Ze smaken absoluut vers en als ik ze niet zelf uit het schap gepakt had, dan zou ik zo geloven dat dit een a-la-minute bereidde salade was. Of de frituurpan is verslagen? Zeker! Deze bowls bewijzen mij dat een gezonde lunch ten eerste heel makkelijk is en ten tweede dat een kant en klaar product ook gewoon lekker en vers kan smaken. De kip vond ik qua smaak het lekkerste, echter probeer ik zo min mogelijk vlees te eten dus de vegetarische variant gaat volgende week weer mee in het boodschappenmandje! Je vind de Saladbowls in het koelvak (bij de andere salades) van Albert Heijn, ze kosten gemiddeld €4,69 per stuk.
Welke van de drie varianten zou jij kiezen?

*Dit artikel betreft een samenwerking.

1 opmerking:

  1. This salads look homemade. They look super delicious, great healthy alternative :)

    http://telltalesofdiana.org

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!