Blog | REPOST: Over samenwerken, gratis producten en zelf bedrijven benaderen..

vrijdag 23 februari 2018


Waarom een repost? Omdat ik nog steeds dagelijks vragen over dit onderwerp krijg en die graag wil beantwoorden. Ik heb niet exact het zelfde artikel geplaatst als vorige keer, maar alles geupdate naar hoe ik er nu tegenaan kijk. Zolang als ik in dit wereldje mee draai wordt er altijd gesproken over bloggers en vloggers die samenwerken, gesponsorde artikelen maken of video's laten sponsoren en dit niet melden aan hun kijkers/lezers. Sommige bloggers kiezen er bewust voor geen samenwerkingen aan te gaan, sommige bloggers kiezen juist bewust voor veel samenwerkingen. Ik hang tussen die twee in en vertel jullie graag hoe ik tegen samenwerken aan kijk.

Persbureaus
Ik werk het meeste samen met persbureaus, zij sturen mij producten op waar ik over schrijf of bieden mij samenwerkingen op andere manieren. Je kunt dan denken aan een uitnodiging bij een restaurant, een winactie of een event. De meeste samenwerkingen zijn onbetaalde productrevies, events woon ik op dit moment eigenlijk niet bij door mijn gezondheid. Ik krijg dagelijks persberichten in mijn mail, ik lees die allemaal en als het product me wat lijkt, vraag ik of ik het mag proberen. Vaak vraag ik het ook niet, ik kan nou eenmaal niet alles proberen en als ik specifiek om een product vraag, voel ik me ook verplicht een artikel te schrijven. Regelmatig krijg ik ook pakketjes zonder wat aan te vragen, dit zijn eigenlijk de leukste omdat het elke keer weer een verrassing is.

Ik vind dit een erg leuke manier van samenwerken, ik ontdek mega veel nieuwe producten en heb de kans om mijn lezers dingen te laten zien die nog niet, of nog maar net in de winkel liggen. Op mijn blog vermeld ik altijd dat ik een product heb ontvangen of gekregen.

Bloggers krijgen alles gratis
Online en offline lees/hoor ik vaak dat ¨wij bloggers echt alles gratis krijgen¨ en dat stoort me soms enorm. Ja, ik krijg ontzettend veel leuke producten thuis gestuurd en daar ben ik heel dankbaar voor. Echter is het zo dat als ik bijvoorbeeld een shampoo van €10 thuisgestuurd krijg, er ongeveer 3 uur werk in zit voor het artikel online staat, inclusief de promotie op social media, hierdoor kijk ik dus iets anders tegen dat ¨zomaar alles gratis krijgen¨ aan. Dan reken ik overigens ook niet mee hoeveel (honderden) uren onbetaald werk er in mijn blog zitten voor ik überhaupt betaalde samenwerkingen kreeg aangeboden.

Ik bedoel met bovenstaande absoluut niet dat ik het zo zwaar heb als blogger of dat ik niet genoeg waardering krijg. Ik krijg alleen zo vaak opmerkingen over gratis producten dat ik de behoefte voel om er wat over te zeggen omdat ik denk dat het gros van de mensen zich niet beseft hoe ¨gratis¨ die producten zijn.

Bedrijven
Regelmatig krijg ik mailtjes van bedrijven die met mij willen samen werken, eerst zei ik eigenlijk overal ja op omdat ik dolbij was dat ze me vroegen maar nu ben ik een stuk selectiever. Ik kijk of het bedrijf me aanspreekt, of het product me wat lijkt, of het op mijn blog past en of de verpakkingen mooi zijn om te fotograferen. Als alles me aan staat, ga ik met het bedrijf in gesprek over mijn voorwaarden en de dingen die zij graag willen. Als een bedrijf betaald voor een artikel, benoem ik dit in het artikel, meestal met de volgende zin: ¨Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door bedrijf X¨ of ¨Dit artikel is gemaakt in samenwerking met bedrijf X¨.

Ik vind dit de leukste samenwerkingen als het om kleine, bijzondere bedrijfjes gaat die vanuit een passie een product maken. Ook is dit voor mij een fijne manier om wat bij te verdienen want ja, een blog bijhouden is niet gratis. Ik probeer wel om me niet te laten verleiden door hoge bedragen en echt te kijken of het artikel in mijn straatje past.

Samenwerken via Instagram
Op Instagram heb ik het laatste jaar een flinke groei doorgemaakt en ook dat biedt nieuwe mogelijkheden tot samenwerken. Soms past een product bijvoorbeeld niet goed op mijn blog maar kan ik wel een mooie flatlay of sfeerfoto maken voor op Instagram. Dit zijn bijna nooit betaalde samenwerkingen omdat er geen website van een bedrijf o.i.d. bijgeplaatst kan worden. Er is dan sprake van een barter deal, wat inhoudt dat ik een product krijg in ruil voor mijn dienst.

Zelf bedrijven benaderen
Onlangs ging er een bericht over het internet rond waarin een vlogger werd besproken die zelf bij een hotel om een gratis overnachting had gevraagd. Ze had daarvoor een X aantal beelden aangeboden en, in mijn ogen, duidelijk uitgelegd wat ze te bieden had en daarvoor terug verwachte. Deze blogger werd door veel mensen, inclusief het hotel zelf, aan de schandpaal genageld omdat het schandalig zou zijn om zo te schooien. Ik ben het daar absoluut mee oneens.

Ik heb zelf ook wel eens een bedrijf benaderd, niet omdat ik per sé een gratis product wilde scoren maar omdat ik oprecht een leuk idee had voor een samenwerking. Ik zo´n mail leg ik dan duidelijk uit wat ik van het bedrijf wil, waarom ik het wil en wat ze daar voor terug krijgen. Ik krijg eigenlijk altijd een leuk en positief antwoord, wat niet betekend dat het bedrijf altijd wilt samenwerken. Meestal zegt het bedrijf ja en ontstaat er een leuke samenwerking, soms zeggen ze nee maar dan eigenlijk altijd met een duidelijke uitleg waarom ze mijn voorstel niet zien zitten. Dat kan zijn omdat ze iets willen wat ik niet wil, omdat ze alleen samenwerken boven een X aantal volgers of omdat ze me toch niet passend vinden bij hun merk. Voor mij absoluut geen probleem, ik wijs immers zelf toch ook voorstellen van bedrijven af?

Lang verhaal dit weer maar voor mij komt het er op neer dat ik vind dat je prima zelf bedrijven kunt benaderen als blogger. Echter vind ik wel dat je moet overwegen of je gewoon een gratis product wilt scoren of dat je oprecht een leuk artikel of een foto in je hoofd hebt. En als een bedrijf niet wilt, dan zijn ze hopelijk professioneel genoeg om je gewoon netjes uit te leggen waarom niet.

Ben ik dan wel eerlijk?
De vraag blijft natuurlijk, als je een product krijgt, of betaald krijg voor de review, is je mening dan wel eerlijk? Wanneer ik een product niet zo vind, probeer ik het artikel altijd zo te schrijven dat het geen afzeiken wordt, maar gewoon een genuanceerd artikel. Het kan natuurlijk zo zijn dat een product niet goed bij me past, maar voor iemand anders wel zeer geschikt is. Als ik van een persbureau een product krijg en ik vind het zo vreselijk dat ik het artikel niet meer positief kan draaien, neem ik even netjes contact op om om advies te vragen, gelukkig komt dit haast nooit voor.
Als een bedrijf mij betaald voor het artikel en ik vind het product vreselijk, mail ik even, sowieso weten ze van te voren al dat ik eerlijk mijn mening ga geven. Ik zou het artikel ook niet gewoon offline laten in zo'n geval, maar ik vind het wel netjes om even te overleggen. 

Weinig negatieve reviews
Als je hier vaker komt, valt het misschien op dat je weinig, echt negatieve reviews ziet op mijn blog. Dit komt omdat ik mijn artikelen graag positief hou, natuurlijk ga ik niet zeggen dat een product fijn is, als ik dat niet vind. Ik probeer het artikel gewoon zo te schrijven dat het een beetje gezellig is en ben me bewust van het feit dat ieder product voor ieder mens weer anders werkt. Een beetje nuanceren dus, meestal dan;).

Welke samenwerkingen ik nog zou willen
Ik ben best tevreden over mijn samenwerkingen maar er is natuurlijk altijd ruimte voor groei. Ik zou uiteraard graag meer betaalde artikelen willen schrijven, het gros van de aanbiedingen die ik nu krijg zijn vaak niet echt passend bij mijn blog en dat vind ik jammer. Verder lijkt het me leuk om meer samen te werken met kleine merkjes omdat ik het tof vind om die te ontdekken en te delen en zou ik graag meer kleding willen laten zien op mijn Instagram. Genoeg om aan te werken dus de komende maanden:)

Ik hoop dat ik jullie wat meer duidelijkheid heb gegeven, stel vooral je vragen als je dit nog hebt. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen samenwerkingen aankijken, misschien zijn jullie het wel absoluut niet met me eens?

Disclaimer: ik vind overigens dat iedereen lekker op zijn eigen manier met samenwerkingen om moet gaan, ook als je dat compleet anders doet dan ik.

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi artikel. Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb toevallig een artikel in de planning staan over vooroordelen over bloggers. Daar komt het 'gratis spullen' onderwerp ook in terug. Ik vind het goed om lezers bewust te maken dat het niet gratis is en je er inderdaad ook gewoon tijd in moet (mag) steken. :)

    Ik ben zelf ook selectiever geworden in welke samenewerkingen ik wel en niet aan ga. Ik hoop wat meer fashion en nagellak samenwerkingen te mogen doen, maar ben sowieso ontzettend dankbaar voor de bedrijven die me tot nu toe benaderd hebben (en die bij mijn blog passen). hihi :) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk, ik ben benieuwd naar jouw artikel! Stuur me vooral een linkje als ´ie online staat!

      Verwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!