Life | 10 voordelen van stoppen met roken

zaterdag 9 september 2017


Dat stoppen met roken heel veel voordelen heeft hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen. Onlangs lukte het mij eindelijk om langer dan een maand te stoppen en heb ik op zo'n korte termijn al best wat voordelen ervaren. Die deel ik graag met jullie!

1. Het aller aller aller grootste voordeel vind ik dat je niet meer wakker word met zo'n grafbek. Rokers zullen absoluut weten wat ik bedoel, ook al heb je je tanden twee keer gepoetst voordat je gaat slapen, helemaal fris word je echt niet wakker.

2. Money money money. Lekker voor de hand liggend maar stoppen met roken bespaart bakken met geld. Ik denk bij andere uitgaven nu ook heel erg in pakjes sigaretten, zo kan ik voor de prijs van een pakje sigaretten twee repen Tony's kopen, woohoo!

3. Je voelt je niet meer afhankelijk. Ondanks dat ik absoluut geen kettingroker was, werd ik na een aantal uur zonder sigaret toch wat onrustig, en voelde ik de behoefte om naar buiten te gaan en een peuk op te steken, heerlijk om nu nergens meer rekening mee te hoeven houden.

4. Altijd op zoek naar aanstekers. Ik was altijd minstens een kwartier aan het graven in mijn tas naar een aansteker, om vervolgens voor veel te veel geld een nieuwe te kopen omdat er weer een spoorloos verdwenen was. Uiteindelijk vind ik nu regelmatig nog aanstekers terug in mijn huis en probeer ik me daar vooral niet aan te irriteren.

5. Conditie. Dat mijn conditie vooruit ging merkte ik eigenlijk al heel snel, voornamelijk aan kleine dingen. Zo moet ik op mijn werk altijd twee trappen op lopen, normaliter ging dat altijd gepaard met veel gehijg. Inmiddels loop ik de trap zonder puffen en kreunen op en voel ik me stukken fitter.

6. Wittere tanden. Nog iets waarbij ik snel verschil zag; mijn tanden zijn inmiddels al een tintje witter en hopelijk zet zich dit zo voort!

7. Geen vieze rooknagels. Vooral de wijsvinger van de hand waar je mee rookt kan na verloop van tijd gelig uitslaan, dit ziet er vooral bij je nagel vrij vies uit, ook die verkleuring is gelukkig voorbij!

8. Geen stinkende kleding. Ondanks dat ik niet binnen rookte, kon je vaak toch iets van rook in mijn kleding ruiken waardoor die vaker een wasbeurt kregen dan goed was voor de kwaliteit. Nu kan ik mijn kleding, als het niet vies is prima een extra dagje aan!

9. Je proeft beter. Roken heeft niet echt een positieve uitwerking op je smaakpapillen. Als je stopt met roken kunnen dingen intenser en zelfs anders gaan smaken.

10. Niet meer door de regen naar het tankstation. Als ik er ´s avonds achter kwam dat mijn sigaretten op waren, kwam het regelmatig voor dat ik op de fiets, ongeacht kou en regen een nieuw pakje ging halen. Niet chill natuurlijk, heel fijn dat ik alleen maar hoef te bedenken of ik genoeg wc-papier en chocolade in huis heb!

Of ik ook nadelen ervaar? Wel een beetje ja. Zo was roken vaak een gezellige en sociale aangelegenheid en een momentje van rust. Gelukkig wegen deze nadelen voor mij niet op tegen de voordelen en ben ik van plan dit voorlopig zeker vol te houden!
Rook jij, en heb je wel eens geprobeerd te stoppen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!