Food | Een maand op water en thee?

zondag 30 april 2017


Door Anne - Een maand geleden besloot ik om deze maand alleen nog maar water en thee te drinken. Ik deed dit om te minderen in mijn uitgaves, om minder onnodige calorieën binnen te krijgen en om te zorgen dat ik op een gezonde manier genoeg dronk. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Het is niet gelukt. In deze blog vertel ik daar meer over.

Laten we beginnen met het goede nieuws: Ik ben wel veel minder koffie gaan drinken. De eerste dagen leverde dit een boel hoofdpijn op. Daarna was ik er wel aan gewend en hielp het me om ’s avonds rustig aan te doen. (In plaats van mezelf stuiterend vol te gooien met cafeïne zodra ik moe werd…) Echter, na een week of twee was ik er wel klaar mee. Ik ging sporadisch weer koffiedrinken, bijvoorbeeld als ik thuiskwam na mijn studie of in de ochtend. Na een maand is de stand dus dat stoppen niet is gelukt, maar ik wel veel minder koffie ben gaan drinken! En, ik ben de koppen koffie die ik wel drink veel meer gaan waarderen. Koffiedrinken is van een gewoonte veranderd in een traktatie.

Wat betreft de alcohol is het verhaal een beetje vergelijkbaar. De eerste twee weken ging het prima, daarna had ik een paar keer een feestje waar ik een biertje heb gedronken. Wel merkte ik dat ik helemaal geen zin had in frisdrank. Ik heb dus wel veel water en thee gedronken, maar niet uitsluitend. Over het algemeen is mijn drinkpatroon dus wel gezonder geworden. Mijn voorspelling dat ik meer chocolade zou gaan eten, is ook niet helemaal uitgekomen.

Tot mijn verbazing vond ik deze challenge lastiger dan mijn challenge van vorig jaar. Blijkbaar gaat een jaar lang geen kleding kopen mij beter af dan een maand geen koffie. Toch typisch hoe verslavingen werken… Overigens ben ik tevreden met mijn huidige eetpatroon en ontzettend blij dat ik nu niet meer elke dag koffie hoef te halen. Het voelt dus niet als een mislukking (gelukkig!).

De komende maand ga ik samen met wat meiden uit mijn vriendengroep elke dag aan mijn rompstabiliteit werken door te planken! (Geen zorgen, het duurt nog wel 20 kilo voordat ik zo’n Instagram-fitgirl word en Mira blijft vast bloggen over chocolade.) Op dit moment is het me al drie dagen achter elkaar gelukt om dit sportmomentje ergens in mijn routine te proppen.

Wat zou jij graag toevoegen aan je dagelijkse ritueel?

3 opmerkingen:

  1. Interessant om te lezen hoe het je af is gegaan! Ik drink over het algemeen sowieso bijna alleen thee en water, maar wel af en toe een wijntje of koffie. Frisdrank vind ik niet lekker. Ik denk ook wel dat als de basis beter is geworden door de challenge het ook zeker geen mislukking is inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, dat zou voor mij ook wel een goede zijn. Spendeer zeker 25 euro bij week aan koffietjes buiten de deur. Niet doorvertellen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het al knap dat je het hebt verminderd hoor! Het gaat natuurlijk niet vanzelf, gewoon volhouden :)
    Ik drink trouwens vaak water, af en toe thee en heeeeel soms een glaasje frisdrank. Koffie drink ik echt nauwelijks, alleen als ik een keertje bij Starbucks ben.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!