Life | Vakantiefoto's + tips voor Samos!

maandag 23 juni 2014


Afgelopen 2 weken was ik lekker op vakantie met mama, naar Samos! Ik had flink wat voorbereid om ook op vakantie lekker aan de site te kunnen werken, hield internet er na 2 artikelen mee op, niet echt fijn.. Gelukkig heb ik veel foto's kunnen maken. Ik laat jullie zien wat ik heb gedaan (bijna niks behalve lezen, zwemmen en fotograferen), gezien en heb natuurlijk een paar fijne tips voor de mensen die ook naar Samos gaan!

 
Een van de lekkerste dingen om te doen op vakantie vind ik lezen, deze vakantie las ik maar liefst 3 boeken. Pijn van Beau van Erven Dorens: Bizar boek maar toch fascineren, ik moest er echt even inkomen maar heb 'm met plezier uitgelezen. Aanpakken van Sophie Kinsella: Hilarisch boek, wel voorspelbaar zoals de meeste van Kinsella meer gewoon heerlijk om te lezen. Alle bessen kun je eten, alleen sommige maar één keer van Gemma Venhuizen: Heel erg bijzonder en mooi boek, bijzonder verhaal en het personage was voor mij heel herkenbaar, deze wil ik jullie allemaal aanraden!

Het testen gaat op vakantie gewoon door maar bij dit product was het een makkie. Ik gebruik deze aftersun al jaren. Als je een beetje verbrand bent is het de volgende dag bruin en je blijft een stuk langer bruin, zeker het geld waard!

Deze remover viel helaas erg tegen, de volledige review lees je hier.





Samos ligt vlakbij Turkije, er zijn dus verschillende boottripjes mogelijk, zowel om te winkels als een cultureel uitje;)





Op iedere straathoek kun je voor een prikkie het heerlijkste groente en fruit kopen! Soms staan de bakken op tafeltjes of kraampjes maar vaak ook in de achterbak van een truck.

Mocht je naar Griekenland gaan; bestel een Freddoccino! Het lekkerste ijskoffiedrankje dat ik ooit op heb!



Vers gebakken wafels met ijs en slagroom, jummie!

Als je naar Agios Konstantinos gaat; haal ijs bij de banketbakker! Dit dorpje is piepklein dus je kunt de winkel niet missen, het is overigens ook de enige. Ze maken daar zelf het heerlijkste ijs. Op de foto zie je Griekse yoghurt met honing, limoen en cornflakes daarnaast meloen en Nutella.

Lekker bakken en lezen met op de achtergrond Turkije. Op Samos heb je vrijwel geen zandstrand. Ik vond het liggen op de stenen goed te doen maar soms huurden we een bedje, dit kost op de meeste plekken €5 voor 2 bedjes en een parasol. Op de minder toeristische plekjes is een bedje vaak gratis als je een drankje neemt.

Ik stuur altijd kaartjes vanaf mijn vakantiebestemming! Als je ook kaartjes gaat versturen let even op; postzegels binnen Europa kosten €0,80, voor de hele wereld €0,90. Vaak zeggen ze dit niet en koop je onnodig te dure postzegels. Nu zal €0,10 op een paar kaartjes niet uitmaken maar mocht je er veel willen versturen dan is het handig om in de gaten te houden.

Mastiek is een typisch Griekse plant en word verwerkt in cosmetica en voedingswaren. Een hele typische smaak die ik absoluut niet lekker vind, mijn moeder daarentegen vind het weer heerlijk, gewoon even proberen dus!

Dit kleine snoesje zag ik in eens aan de kant van de weg liggen. Griekenland stikt van de katten! Op Samos word veel gedaan voor deze (meestal) zwerfdieren. Er is een dierenasiel en er staan spaarpotjes voor kattenvoer en de animal-care stichting om te doneren. In Ireon zit een klein winkeltje van een Duitse mevrouw, Dora heette ze geloof ik. Zij zamelt boeken in en verkoopt ze voor €3 per stuk ten bate van de zwerfdieren, hier kun je ook eventueel je uitgelezen boeken brengen. Zeker in Ireon zagen de katten er ontzettend gezond uit, ook hadden er veel een afgeknipt oortje, dit betekend dat ze gecastreerd of gesteriliseerd zijn.

Bij vakantie horen souvenirs! De standaard toeristische meuk (sorry voor de liefhebbers) trekt mij niet zo dus kocht ik deze zilveren ring :)


Nu ziet dit visje (dorade) er misschien niet heel appetijtelijk uit maar hij was eerlijk! Gewoon even om de kop heen kijken en genieten van dit "authentieke" hapje. We zijn vrijwel iedere dag uit eten geweest en de beste restaurants van Ireon heb ik uiteraard even onthouden;)

Akrogialis: Gewoon op het plein, niet te missen. Bestaat uit een wat hipper lounge deel waar ze heerlijke cocktails hebben en een klassiek restaurant aan het water. Goedkoop en lekker eten. De chef's salad is een aanrader! Als je geen veelvraat bent zou ik trouwens halve porties bestellen (geld voor bijna alle restaurants) want je krijgt enorm veel.

Plori: Ook op het plein aan de waterkant. Vreselijk lieve eigenaar die goddelijke tosti's Hawaï maakt.

Taurus: Als je het traditionele Griekse eten even zat bent of gewoon even zin hebt in een lap vlees zit je hier goed! Wel wat prijziger maar de spare-ribs waren in ieder geval goddelijk! Eveneens op het plein!

Ik ben een beetje door de foto's heen geloof ik! Ik wil jullie nog een miljoen dingen vertellen want het was zo'n heerlijke vakantie maar ik hou het bij een paar kleine tips.
- Neem de bus. Makkelijk, goedkoop en je zit met keiharde housemuziek aan tussen de Grieken van het uitzicht te genieten.
- Bij vrijwel ieder restaurant krijg je voor het eten brood, dit zetten ze gewoon op de rekening, even aangeven dus als je hier geen zin in hebt.
- Kijk ook eens bij de supermarkt bij het verpakte ijsjes. Heerlijke ijsjes die je in Nederland niet vind (tenminste ik kende ze niet) zoals ijsthee ijsjes en de fenomenale Solero mojito.
- Een beetje afgelegen in Ireon ligt Pappa's Beach, totaal verschillend van de andere plekken op het eiland. Bijna Caribisch ogende zee met fijne bedjes en een lieve Griekse vrouw die heerlijke taart bakt! Vraagt even de weg voor de richting, ruim van te voren word het ook aangegeven met bordjes.
- Als je vakantieplannen hebt kijk eens bij Ross Holidays. Zij bieden bijzondere locaties en goede service. Als je last-minute boekt scheelt het ontzettend veel!

Zijn jullie wel eens op Samos geweest? Laat je Griekenland-tips vooral achter bij de reacties!

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke foto's, ik krijg nu helemaal een vakantie gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aah, Nu mis ik Griekenland!
    Leuke foto's :)

    Liefs :)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!