Recept | Makkelijke kerstkoekjes met frosting

zaterdag 23 december 2017


Via Pinterest kwam ik weer bij een ontzettend leuk recept terecht en ik ging ik aan de slag in de keuken. Uiteindelijk zijn mijn baksels best wel anders geworden dan het voorbeeld en heb ik wat dingen aangepast, het resultaat deel ik graag met jullie. Als je last minute nog wat feestelijks op tafel wilt zetten met kerst, dan is dit een ideaal recept!


Ingrediënten
De ingrediënten deel ik op in twee stukken; die voor de koekjes en die voor de frosting. Ik vind dat zelf altijd prettig lezen en makkelijker werken.

Koekjes:
- 240 gram boter
- 65 gram poedersuiker
- 160 gram bloem
- 60 gram maizena
- theelepel vanille extract

Frosting:
- 120 gram boter
- 2 eetlepels roomkaas
- 375 gram poedersuiker
- rode kleurstof
- 4 candy canes

Verder heb je geen hele bijzondere bakbenodigdheden nodig, in de oven zou ik gaan voor een rooster met bakpapier of een siliconen mat.


Stap 1
Je begint met het bakken van de koekjes en mengt hiervoor de boter en de poedersuiker tot een zacht mengsel. Hierna voeg je de bloem, de maizena en de vanille toe en meng je dit tot je deeg hebt. Dit deeg dek je af en laat je een half uurtje rusten in de koelkast.

Stap 2
Verwarm de oven vast voor op 180 graden en rol balletjes deeg ter grootte van twee ¨scoops¨ met een eetlepel. De balletjes druk je met de muis je van je hand een beetje plat en daar is waar het bij mij mis ging. De koekjes horen eigen een stuk hoger en meer ¨chubby¨ te zijn alleen bij mij werden het platte, uitgelopen situaties. Je kan er dus voor kiezen om in plaats van de balletjes gewoon meteen ronde koekjes te maken. Ik heb na het pakken rondjes uitgeprikt met een glas en de koekjes nog een paar minuten terug in de oven gezet. Je gaat de koekjes nu een kwartiertje bakken, hou ze goed in de gaten want de ervaring leert dat baktijd echt per oven kan verschillen.

Stap 3
Je laat de koekjes goed afkoelen en gaat ondertussen aan de slag met de topping/frosting. Crush de candy canes fijn met een vijzel of wikkel ze in een theedoek en leef je uit op het aanrecht, als ze maar gecrushed worden.

Stap 4
Voor de frosting mix je de roomkaas, de boter en de poedersuiker en een flats kleurstof tot een glad mengsel. De hoeveelheid kleurstof hangt echt af van het merk, ik heb een tubetje van Dr Oetker gebruikt en had daarvan wel de helft nodig, bij een meer geconcentreerde kleurstof heb je aan een paar drupjes genoeg. Wees vooral niet te gortig, je kan niet terug naar lichter en wat kleurstof toevoegen is geen moeite.

Stap 5
De frosting mag nu op je koekjes. Je kan het er uiteraard gewoon opscheppen met een lepel maar ik heb het gedaan met een spuitzak omdat ik dat effect wat leuker vond. Hierna top het af met wat strooisel van de candy canes, en klaar! Laat je koekjes geen hele dagen buiten de koelkast staan, daar word de frosting niet lekkerder van, ook een goed excuus om ze lekker snel op te eten.


Iets anders dan het voorbeeld dus maar alsnog geslaagd. In het originele recept is er aan de frosting ook nog een drupje pepermunt extract toegevoegd, ik kon dat zelf nergens (betaalbaar vinden) maar het lijkt me zeker een lekkere toevoeging! De koekjes zijn bros en vrij boterig en de frosting is een van de lekkerste die ik ooit gemaakt heb, absoluut voor herhaling vatbaar dus.Gezellige en makkelijke koekjes die ook na de kerst met andere snoepjes en bijvoorbeeld andere kleurstof ook super geschikt zijn!
Ga jij deze koekjes maken?

1 opmerking:

  1. Whaaaa, ik wilde nog koekjes maken voor de kerst.. is er helemaal bij in geschoten. Ik zocht mij vorige week een pukkel naar vormpjes, als ik ze nog ga maken neem ik maar een kopje om uitsteeksels te maken :) Fijne kerst!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!