Food | Simpele koekjes lekkerder maken

donderdag 14 december 2017


Kerst is natuurlijk de ultieme gelegenheid om los te gaan met de meest mooie en spectaculaire koekjes. In de winkel zijn handige kant en klare mixen te vinden en op Pinterest komen de meest prachtige creaties voorbij. Het nadeel aan deze koekjes vind ik dat ze vaak een beetje saai smaken, en dat is eigenlijk zonde. Ik experimenteerde een beetje met kant en klare bakmixen en kwam tot een ontdekking die mijn koekjes een stuk lekkerder maakt.


Voor deze koekjes heb ik een bakmix uit Duitsland gebruikt die volgens de ingrediënten gewone meel en tarwemeel bevat, suiker, zout en aroma. Erg basic dus en als je geen bakmix wilt gebruiken, zou ik gewoon het meest standaard koekjesrecept gebruiken wat je kunt vinden.

Ik heb gekozen om kerstboompjes van de koekjes te maken maar uiteraard kun je dit met elke vorm koekjes doen. Ik zou je wel aanraden om een uitsteekvormpje te gebruiken want het is handig als elk koekje straks dezelfde vorm heeft.



Tijdens het uitsteken heb ik de koekjes dunner gehouden dan ik normaal zou doen, op de helft van de koekjes komt namelijk een dun laagje gekonfijte citroenrasp. Daar stapel je vervolgens een ander koekje op, en bakken maar. Ik gebruik hiervoor een potje van Dr. Oetker (te koop bij de supermarkt) omdat ik deze het beste vind smaken. Het effect na het bakken doet me een beetje denken aan een gevulde koek alleen zonder de heftige amandelsmaak en fris van de citroen. Als ik zelf citroen ben gaan raspen was het effect ook wel lekker, alleen wel heel erg citroen. Ook lekker maar het spul uit dit potje geeft voor mij toch de lekkerste smaak.

Belangrijk is om de rasp niet te dik op de koekjes te smeren, dan worden ze te nat. Verder kun je gewoon het recept wat je hebt volgen, let er alleen wel op dat je baktijd waarschijnlijk wat langer is, omdat de koekjes dubbel zijn.

De glazuur is overigens erg makkelijk te maken met citroensap, poedersuiker en eventueel wat rode kleurstof.


Door deze variatie krijg je lekkere, stevige koekjes met een kleine twist. Dit artikel is overigens niet gesponsord, ik kwam zelf op het idee omdat ik de koekjes uit deze bakmix heel mooi vond, maar wel vrij saai qua smaak. Als je op zoek bent naar een vergelijkbare bakmix uit de Nederlandse supermarkt, dan bevat deze mix voor zandkoekjes nagenoeg dezelfde ingrediënten als mijn Duitse mix.
Bak jij wel eens koekjes?

3 opmerkingen:

  1. Yay! Afgelopen week maakte ik toevallig nog kerstkoekjes met fondant. Super lekker, en je blijft echt eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeroen en ik waren deze en vorige week op zoek naar koekvormpjes en alles wat wij zagen werd afgekeurd. Hoewel wij niet veel vormpjes zagen, bij Action hadden wij het wel verwacht maar helemaal niets. En Xenos is weer best aan de prijs. Maar het komt wel, je zal zien dat je er zo een keer tegenaan loopt. (wat stom, wij waren laatst bij Secunda en totaal niet naar gekeken).. Maar terug naar de koekjes. Goed idee, soms vind ik koekjes een beetje droog en zo maak je ze toch meer bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa deze kerstboom was ook een euro of 5, echt belachelijk eigenlijk. Secunda is zo leuk he! Steven kwam laatst Thuis met een zak kerstballen en twee spellen en nog geen €15 armer <3

      Verwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!