Food | Recept: Frambozen-Limoen Koekjes

vrijdag 20 oktober 2017


De laatste tijd merkte ik dat ik een beetje vast liep met mijn blog, ik had weinig inspiratie en ook behoefte aan wat anders. Ik ging nadenken over waar ik nou echt blij van word, en dat is koken en bakken. Ik besloot op Pinterest op zoek te gaan naar lekkere recepten om te proberen, ik vond als eerste dit recept van blogster Stacey en testte dat uit. Het originele recept is zowel qua ingrediënten als qua werkwijze wat anders maar bij deze dus mijn versie. Qua voorbereiding ben je aan dit recept ongeveer een kwartier bezig, het bakken zelf neemt ook een kwartier in beslag, met 30 minuten heb je dus je koekjes op tafel staan!


Benodigdheden
- Oven
- Bakplaat
- Bakpapier
- Kom
- Vork
- Twee lepels
- Aluminiumfolie
- Keukenpapier

Als je iets van koekvormpjes hebt om mee te schuiven in de oven (dus niet alleen om uit te drukken), zou ik die gebruiken. Als je geen bakplaat hebt, zijn er bij diverse kookwinkels handige vellen van siliconen te koop, die je op je bakrooster kunt lekker. Bakpapier werkte bij mij niet, het deeg was daarvoor te zwaar waardoor het aan de zijkanten naar beneden ging druipen.

Ingrediënten (ca. 10 koekjes)
- 60 gram boter
- 100 gram suiker
- snufje vanillesuiker
- 1 ei
- halve limoen (sap en vruchtvlees)
- snufje zout
- snufje bakpoeder
- snufje baking soda
- 100 gram bloem
- 95 gram diepvries frambozen

In plaats van vanillesuiker is ¨echte¨ vanille ook mogelijk, ik had nog vanillesuiker staan, vandaar dat ik die gebruikt heb. Bakpoeder en baking soda kun je gewoon in de supermarkt vinden bij de bak producten, dit zijn ook de precieze namen die op de zakjes staan (je koopt een doorzichtige plastic verpakking met meerdere zakjes er in). Je kunt uiteraard ook verse frambozen gebruiken, het deeg is alleen erg plakkerig waardoor het met bevroren frambozen wat makkelijker gaat.


Werkwijze
Stap 1
Leg de boter klaar buiten de koelkast, zodat deze niet te hard is. Leg de frambozen op een vel keukenpapier om het ergste vocht te verwijderen.Verwarm de oven voor op 120 graden. Maak 9 ringetjes van aluminiumfolie in de gewenste grootte van de koekjes. Omdat de frambozen bevroren zijn, gaan deze flink lekken, met het aluminiumfolie hou je het ergste tegen en krijg je een soort van ronde koekjes. Je kunt de aluminiumfolie ook achterwege laten voor wat lagere en grotere koeken.

Stap 2
Meng de suiker en de boter in een kom. Ik vind het fijn om mijn ingrediënten te mengen met een vork in plaats van met een mixer, een mixer werkt uiteraard ook prima. Je mengt alles tot het een soort van een gladde crème is. Hierna voeg je alle andere ingrediënten één voor één toe, afwisselend met even mixen met de vork. Als laatste komen de bloem en de frambozen, omdat het zaak is je koekjes na het toevoegen van de frambozen zo snel mogelijk te gaan bakken.

Stap 3
Als laatste voeg je dus de frambozen toe, deze mix je even vluchtig door je deeg. Hierna deponeer je met twee lepels in elk ringetje/koekvormpje een balletje deeg ter grootte van een eetlepel. Je schuift het geheel in de oven, en laat het een kwartiertje bakken.

Stap 4
Je koekjes zijn klaar als ze niet meer glanzen, let wel op (zeker als je een gasoven hebt, dat de onderkant niet te donker wordt). Laat ze even goed afkoelen voordat je hebt aluminiumfolie verwijdert, en eten maar!


Ik vind de combi van limoen en frambozen echt geweldig, ik merk wel een enorm verschil met verse limoen en limoensap uit een flesje, ik zou dan ook nadrukkelijk verse limoen aanraden. Ik ben heel benieuwd of jullie dit recept gaan proberen en hoor graag wat jullie er van vinden! Het originele recept komt dus van een Amerikaanse foodblog, ik heb wat aanpassingen gedaan en onder andere de ingrediënten ¨vertaald¨ naar Nederlandse maten. Mocht je een leuk recept gezien hebben op Pinterest waarvan je vindt dat ik het moet proberen, laat het achter in de reacties!
Ga jij dit recept proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!