Food | Recept: Vega(n) Hotdogs

woensdag 4 april 2018


Toen ik voor het eerst over deze wortel hotdogs hoorde vond ik het maar een debiel idee. Een wortel op een broodje kon toch nooit lekker zijn? Ik besloot het een tijdje terug toch te proberen en was zeer positief verrast. Je hebt bijna niet door dat je een wortel eet in plaats van een worstje (ik weet dat dit ongeloofwaardig klinkt, maar het is echt zo) omdat je blijkbaar bij een hotdog vooral saus en toppings proeft. Dit is inmiddels één van mijn favoriete gerechten geworden en ik deel graag met jullie hoe ik ze klaar maak!


Bijzonderheden
De ¨dogs¨ zijn het lekkerst als je goed marineert, het liefst 24 uur lang, mocht je dit recept lezen en meteen aan de slag willen dan adviseer ik toch echt om een dag te marineren. Sta je echt te watertanden; bak dan de marinade mee met de wortels in de pan voor zo veel mogelijk smaak.

Verder heb je qua benodigdheden niks bijzonders nodig.

Ingrediënten (4 hotdogs)
- 4 hotdogbroodjes
- 4 bospenen

Voor de marinade:
- twee eetlepels sojasaus
- twee eetlepels teriyakisaus
- theelepel azijn
- eetlepel paprikapoeder
- eetlepel knoflookpoeder of 2 geperste tenen knoflook
- eetlepel gebakken uitjes

Voor de toppings (naar smaak):
- mayonaise
- curry
- mosterd
- gebakken uitjes
- augurken



De voorbereiding
Schraap de bospenen schoon en kook ze 5 minuten. Let op dat je niet te lang kookt want te zacht zijn ze straks minder lekker.

De dressing maak je door alle ingrediënten (ook de gebakken uitjes) in een schaal te mikken waar straks ook de bospenen in passen. Je kunt ook een ziplockzak gebruiken, werkt zelfs wat beter, echter doe ik het altijd met een schaal. Leg de bospenen in je schaal en dek deze af met de deksel of wat folie. Vervolgens laat je de bospenen 24 uur (aanbevolen) marineren.


Als het moment van eten daar is toast ik de broodjes altijd een minuutje of 2 in de oven, extra lekker maar niet essentieel.

De inmiddels gemarineerde bospenen ga je nu 5 minuten opbakken in een koekenpan. De marinade waar ze al in hebben gelegen giet ik altijd gewoon in de pan over de penen heen voor wat extra smaak. Beetje draaien en sudderen en na 5 minuutjes is het tijd om je broodje te beleggen.

Ik vind de combi van mayo, mosterd, curry, uitjes én augurken geweldig en raad die jullie ook zeker aan. Als je uit vegan overwegingen of smaak andere toppings wilt gebruiken kan dat uiteraard ook.


De bospenen koelen vrij snel af, dus wacht niet te lang met eten. Aan twee hotdogs heb ik in principe genoeg voor het avondeten, al heb ik dan wel rond een uur of 9 weer honger. Serveer ze dus eerder als lunch of samen met zoete aardappelfrites voor een meer complete maaltijd:).

Wil je wat meer variatie qua topping? Een beetje cheddarkaas en chilisaus toevoegen aan je broodje is ook erg lekker!


Ik ben echt groot fan van deze manier van hotdogs maken en kan het jullie absoluut aanraden. Zoals ik bovenaan dit artikel al vertelde heb je totaal niet het idee dat je een wortel op brood aan het eten bent en smaakt het wat mij betreft bijna hetzelfde als vlees. Waarom ik niet gewoon een vega worstje op brood gooi? Omdat ik vegetarisch vlees vrijwel altijd heel vies vind en liever zo min mogelijk ¨echt¨ vlees eet.

Mocht je zelf een lekkere variatie op deze dogs kennen, laat die dan achter in de comments!
Heb jij deze vega(n) hotdogs al eens op?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!